Blog

Rola social media managera w budowaniu tożsamości marki

By 28 grudnia 2020No Comments

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie jest obecne w żaden sposób w sieci. Internet na stałe się wpisał we wszelkie procesy związane z działalnością firmy, od sprzedaży po marketing. Jest to środowisko, które niezwykle dynamicznie się rozwija, szczególnie w kontekście tzw. social mediów. Aby móc nadążyć za trendami w tej części Internetu warto zainwestować w osobę, która jest specjalistą w tej dziedzinie. Mowa o Social Media Managerze.

Social Media Manager to jeden z zawodów, który powstał za sprawą ewolucji Internetu. Ewolucja ta otworzyła nowe drogi komunikacji z klientami, co samo w sobie stanowi ogromną zaletę, ale stworzyło również kilka zagrożeń. W ostatnich latach było już kilka przypadków w których osoba nie potrafiąca umiejętnie działać w social mediach naraziła daną firmę lub markę na ogromne straty wizerunkowe. Doświadczony Social Media Manager to osoba, która pozwala uniknąć tego typu sytuacji.

Kim jest Social Media Manager?

Jest to osoba odpowiedzialna za komunikację firmy z klientami za pomocą wszelkich social mediów, czyli np.: Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram itp.. Ustala ona strategię komunikacyjną, która musi być przede wszystkim spójna i zgodna z wizerunkiem firmy. Zawód ten łączy w sobie znajomość zagadnień marketingu, wiedzy o nowych technologiach, umiejętności graficzne, zarządzenie projektami, copywriting, umiejętności managerskie, czy elementy obsługi klienta. Istotna jest również wiedza z zakresu PR, psychologii i socjologii, która umożliwia reagowanie w kryzysowych sytuacjach. Warto nadmienić, że zawód ten nieustannie się zmienia i osoby o tym profilu zawodowym muszą cały czas się dokształcać w zależności od potrzeb oraz wymagań rynku.

Zadanie Social Media Managera

Jako, że ten zawód ten wymaga szerokie wiedzy z wielu dziedzin, to zadania Social Media Managera również są bardzo zróżnicowane. Są to między innymi:

  • budowanie spójnej strategii komunikacji z klientami,
  • prowadzenie fanpage na różnych portalach społecznościowych, np. Facebook czy Instagram ,
  • tworzenie i planowanie postów na poszczególnych portalach społecznościowych,
  • prowadzenie firmowego bloga – pisanie pełnowartościowych i angażujących artykułów,
  • monitorowanie wszelkich wzmianek o firmie w Internecie i szybkie reagowanie w przypadku kryzysów wizerunkowych,
  • śledzenie wszelkich nowości w zakresu social mediów i ich sprawne wdrażanie,
  • tworzenie i zarządzenie wszelkimi konkursami, które mają za zadanie promować markę,
  • planowanie internetowych kampanii reklamowych,
  • tworzenie grafik na potrzeby prowadzonych social mediów,
  • prowadzenie dyskusji z odbiorcami treści,
  • raportowanie wyników swojej pracy.

To tylko kilka z ogółu zadań, jakie wykonują Social Media Managerowie. Prawda jest taka, że zawód ten cały czas się klaruje i bardzo dynamicznie zmienia. Wynika to z faktu, że sam Internet jest niezwykle zmienny. W przyszłości prawdopodobnie zakres zadań takiej osoby będzie zwiększał się coraz bardziej lub też zawód ten podzieli się na kilka zawodów, które będą nieco bardziej sprecyzowane a sam Social Media Manager stanie się czymś w rodzaju koordynatora.

Wpływ pracy Social Media Managerów na wizerunek i tożsamość marki

Nie da się ukryć, że Internet całkowicie zdominował wszelkie inne tradycyjne kanały marketingu, takie jak telewizja, rado czy prasa. Dziś jest to pierwsze miejsce o którym się myśli w kontekście tworzenia strategii marketingowej. W związku z tym rola Social Media Managerów w tworzeniu wizerunku i tożsamości marki jest ogromna i co najważniejsze – cały czas rośnie.

Po pierwsze za pomocą postów na portalach społecznościowych oraz firmowym blogu taka osoba bezpośrednio tworzy pewien wizerunek poprzez przekazywaną wiedzę czy stylistykę tekstów. W tej pracy trzeba być niezwykle skrupulatnym, ponieważ można być pewnym, że w przypadku napisania kontrowersyjnego postu, lub podania nieprawdziwych informacji firma wizerunkowo może sporo stracić. I pomimo, że tego typu komunikaty nie wynikają bezpośrednio z jej działalności to internauci i tak powiążą je z marką.

Drugim ważnym aspektem jest tworzenie długofalowej strategii marketingowej. Jako, że Internet jest jej głównym elementem to Social Media Manager musi być obecny w jej tworzeniu. Taka strategia powinna uwzględniać wszelkie działania firmy

Istotne są również umiejętności graficzne. Mówi się, że nasze społeczeństwo powróciło do komunikacji z pomocą hieroglifów. Choć jest to oczywiście zdecydowana przesada, to w tym twierdzeniu kryje się ziarno prawdy. Dziś główną formą przekazywania informacji jest właśnie grafika i umiejętność jej tworzenia jest wręcz niezbędna w tej pracy.

Umiejętności socjologiczne i psychologiczne są bardzo przydatne w przypadku bezpośredniej komunikacji z odbiorcami treści. Podczas tego procesu warto mieć z tyłu głowy pewną zasadę dotyczącą tego, że zwykle to 20% klientów odpowiada za 80% dochodów firmy. Dlatego też w kontakcie z klientami należy być niezwykle delikatnym i nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek kontrowersje czy okazanie braku szacunku w stosunku do rozmówcy. Brak odpowiedniej komunikacji = potencjalna utrata klientów, a tego każda firma pragnie uniknąć.

Podsumowanie

Zawód Social Media Managera jest bardzo młody i prawdopodobnie na przestrzeni lat będzie w dalszym ciągu ewoluował. Pomimo tego nie można zaprzeczyć, że jego rola jest ogromna i będzie wyłącznie rosnąc ponieważ social media to miejsce w którym ludzie są coraz bardziej obecni. Nie jest to prosty zawód, ponieważ posiadania dużej wiedzy oraz umiejętności  z wielu dziedzin, a dodatkowo wiedza ta musi być nieustannie poszerzana. Czy warto inwestować w Social Media Managera? Doświadczona osoba odpowiedzialna za prowadzenie profilów portali społecznościowych oraz wszelkie inne około marketingowe zadania z inwestycja którą zdecydowanie warto ponieść. W dzisiejszych czasach silna marka i rozpoznawalna jest jedną z najbardziej wartościowych rzeczy, jaką może posiąść firma, a dobry Social Media Manager jest najkrótszą drogą do jej zyskania.