Dlaczego SEO jest tak ważne w Social Mediach? Przede wszystkim jest integralną częścią media marketingu i reklamy, promocji marki. Optymalizacja SEO natomiast pozwala na odniesienie sukcesu, podniesienie świadomości marki i – co najważniejsze – przyciągnięcie klientów. Dobre SEO to dobra reklama, dlatego warto o tym pomyśleć.

Czym jest SEO?

Search Egine Optimization to nic innego, jak optymalizacja stron internetowych pod względem wyszukiwarek, w tym przede wszystkim Google. Na SEO składają się różnorodne działania, jednak wszystkie mają jeden cel – sprawić, aby witryna www zajmowała możliwie jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnych fraz. Optymalizacja pozwala na przyciągnięcie jak największej ilości potencjalnych klientów oraz zainteresowanie ich ofertą marki.

Działania SEO są zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Są one dość szeroko zakrojone i zalicza się do nich zarówno techniczne kwestie strony, stworzenie na nią treści, jak i dodanie odpowiednich linków pozycjonujących z innych stron. Warto wspomnieć, że pozycjonowanie jest ważne również, jeśli chodzi o prowadzenie social media, jest takich portali społecznościowych, jak FacebookInstagram czy Twitter.

Co składa się na SEO?

Wbrew pozorom, social media marketing w postaci SEO jest rozległym tematem. Przede wszystkim optymalizację warto zostawić osobom, które wiedzą, jak prowadzić skuteczne działania w tym zakresie.

Po pierwsze, SEO składa się z treści tekstowej. Ten element powinien posiadać odpowiednią długość, zawierać słowa kluczowe oraz wszystko to, co sprawi, że będzie on przejrzysty. Mowa tutaj między innymi o wypunktowaniach, nagłówkach H1, H2 i H3, pogrubieniach, wyjustowaniu tekstu i tym podobne. Istotne jest to, aby treść posiadała również zdjęcie, a niejednokrotnie również linki do innych stron internetowych. W ten sposób można zwiększyć widoczność witryny www. Tekst musi być oczywiście odpowiednio podzielony na akapity i oryginalny.

Istotnym elementem w optymalizacji jest też tytuł strony, który można ustalić dzięki odpowiednim tagom HTML. To właśnie bowiem na jego podstawie wyszukiwarka sprawdza tematykę treści i strony, a następnie ustala kolejność w wynikach wyszukiwania. Często ważny jest opis meta description, czyli ten, który wyświetla się bezpośrednio pod tytułem w wyszukiwarce. Musi być odpowiednio krótki i również zawierać frazę kluczową.

Wybierając tytuł, należy wziąć pod uwagę tag title, czyli słowa kluczowe, które będą związane z treścią strony. Warto więc zawrzeć w nim nazwę swojej firmy i to, czym się zajmuje. Często można spotkać się na przykład z takimi tytułami:

  • medycyna estetyczna Estelle Warszawa;
  • naprawa samochodów Warszawa – BogMar;
  • Skup samochodów Kraków.

Tytuł nie powinien przekraczać około 55 znaków ze spacjami. Zbyt długi może sprawić, że strona zostanie gorzej „oceniona” przez wyszukiwarkę.

W przypadku linków, należy pamiętać, aby dodawane były krótkie, nie zawierały znaków specjalnych oraz informowały o tym, co znajduje się na stronie, do której prowadzi. Grafiki z kolei powinny spełniać dwie kwestie. Po pierwsze, nie mogą spowalniać ładowania się strony, ponieważ źle wpłynie to na SEO. Muszą być odpowiednio skompresowane. Po drugie, zdjęcia powinny posiadać opisy alternatywne, które mają związek z kodem HTML. Są one wyświetlane wtedy, kiedy istnieje problem z załadowaniem grafiki. Wszystko dlatego, że robot Google nie odczytuje grafik w taki sposób, jak my je widzimy, ale widzą właśnie wspomniany opis alternatywy, dlatego wówczas ocenia, czego dotyczy strona.

Narzędzia SEO w social media marketingu

Śmiało można rzec, że marketing social media rządzi się swoimi prawami. Specjaliści od SEO – w celu przeprowadzenia możliwie jak najbardziej skutecznych działań optymalizacji – używają specjalnych narzędzi. Jako że nie ma jednego, najbardziej miarodajnego i idealnego, używa się kilka. Często specjaliści tworzą zestawy narzędzi, z których korzystają.

Do najbardziej popularnych zaliczyć można między innymi:

  • YoastSEO dla WordPress;
  • Google Search;
  • Sitebulb i Screaming;
  • SurferSEO do analizowania czynników i badania konkurencji;
  • Google Trends;
  • Google Analitycs;
  • Google Structured Data Testing Tool;
  • SEO SpyGlass.

Narzędzi jest znacznie więcej, jednak każdy specjalista SEO korzysta ze swojego, spersonalizowanego w pewnym rodzaju, zestawu.

Nie tylko prowadzenie fanpage, czyli czym jest audyt SEO?

Zadaniem specjalisty SEO nie jest tylko prowadzenie fanpage na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. To również regularne prowadzenie audytu SEO i tworzenie kampanii optymalizujących. Dotyczy on przede wszystkim analizy metod technicznych, struktury witryny oraz treści, a także czynników zewnętrznych, takich jak linki pozycjonujące właśnie. Najważniejszą częścią jest jednak sprawdzenie widoczności strony w konkretnym czasie.

Najprościej mówiąc, audyt SEO to analiza stron internetowych pod względem widoczności w wynikach wyszukiwania oraz ruchu pochodzącego właśnie z wyszukiwarki. Proces ten posiada różne formy. Jest jednak istotny w kwestii działań optymalizujących w social media marketingu.

Audyt powinien zawierać kilka części. Pierwszy z nich to crawlowanie, indeksowanie oraz renderowanie, czyli – krótko mówiąc – komunikowanie z robotem Google. Drugi to tytuł oraz meta dane. Sprawdzamy, czy są zgodne z wytycznymi wyszukiwarki. Następnie audyt SEO sprawdza strukturę witryny, budowę adresów URL, czyli linków zewnętrznych, treść tekstową oraz jej unikalność, wydajność, bezpieczeństwo i tym podobne.

Do audytu SEO używa się specjalnych narzędzi, które pozwalają na przeprowadzenie kompleksowej analizy. Najczęściej mowa tutaj o koncie Google Search Console, które jest darmowe. Często jednak do audytów stosuje się wspomniane wcześniej narzędzia SEO. Ten proces jednak warto powierzyć osobom, które wiedzą, jak dokładnie przeanalizować dane i w jaki sposób wyciągnąć prawidłowe wnioski. Audyt SEO jest również przeprowadzany przez Social Media Managerów, który znają tajniki pozycjonowania oraz potrafią w prawidłowy sposób przeprowadzić wszystkie działania w tym zakresie.