Blog

Social Media Manager – dlaczego to opłacalna profesja?

By 28 grudnia 2020No Comments

W obecnych czasach coraz więcej osób przenosi swoją działalność do Internetu. Daje to możliwość zwiększenia swoich zasięgów wśród dotychczasowych jak i nowych odbiorców. Ta zmiana pokoleniowa związana z rozwojem technologii nie omija również prowadzenia blogów w tematyce Social media oraz fotografii. Warto zatem wiedzieć czym charakteryzuje się prowadzenie takiego bloga, kto powinien go prowadzić, a także czy oraz dlaczego jest to wciąż opłacalne przedsięwzięcie.

Na czym polega praca Social Media Manager?

Prowadzenie bloga dotyczącego fotografii, fanpage, tworzenie płatnych reklam, filmików czy też innego typu usług związanych z szeroko rozumianym marketingiem internetowym należy do Social Media Manager. Taka osoba jest odpowiedzialna za zrobienie adekwatnych badań rynkowych, preferencji oraz zachowania konsumentów a także przygotowania oraz wdrożenia wszelkich zabiegów marketingowych by wybrana strona, blog lub fanpage mógł przykuwać uwagę coraz szerszej grupie osób. Innymi słowy taka osoba jest odpowiedzialna za stworzenie i wdrożenie narzędzi marketingowych tak by wypromować wybranego bloga lub stronę w Internecie z dowolnej branży.

Istotne jest również to, że taka osoba jest na tyle elastyczna pod względem tematyki marketingowej, że potrafi stworzyć różnego rodzaju materiały promocyjne dla dowolnej branży. Dzięki temu można uznać, że jest to zawód, w którym wybrana osoba powinna wykazywać się uniwersalnym podejściem do dowolnego tematu. To daje szansę na znalezienie relatywnie szybkie specjalisty lub specjalistki w tej profesji, który/a będzie w stanie stworzyć nawet całą kampanię reklamową od podstaw.

Co należy do obowiązków Social Media Manager?

Powyżej został przedstawiony ogólny zarys działania Social Media Manager. Warto jednak zapoznać się z jakimi konkretnie zleceniami można zgłosić się do takiej osoby. Do obowiązków SM Manager niewątpliwie zaliczają się:

  • Pisanie oraz edytowanie intersujących treści – przede wszystkim SM Manager musi posiadać umiejętność tworzenia tekstów oraz ich korygowania na dowolny temat. Innymi słowy taka osoba musi posiadać umiejętność tworzenia treści na tyle prostych, ciekawych i jednocześnie oddających sens prowadzonemu blogowi lub stronie internetowej by przyciągało to uwagę nowych odbiorców;
  • Działania SEO – jest to podstawa działalności Social Media Manager. W jej skład wliczają się między innymi audyt SEO, tworzenie treści blogowych, układanie strony internetowej lub bloga od podstaw czy też pozycjonowanie (dobór odpowiednich słów do tytułu strony w wynikach wyszukiwania Google). Działania SEO są o tyle istotne, iż bez nich praktycznie niemożliwe byłoby tworzenie od nowa lub modernizowanie aktualnie już istniejących stron internetowych lub blogów;
  • Projektowanie oraz edycja zdjęć – jest to trzeci element i jednocześnie równie istotny co pozostałe w pracy SM Managera. Zdjęcia stanowią nieodzowną część każdego fanpaga, bloga lub strony internetowej. Ich odpowiedni dobór oraz obróbka pozwalają na przykuwanie uwagi większej liczbie odbiorców oraz prezentowanie tego co nie da się wyłącznie opisać słowami;
  • Analityka oraz raportowanie – kolejnym obowiązkiem SM Managera jest dokonywanie analiz oraz raportów np. na temat statystyk wybranej strony internetowej lub bloga. Innym słowy taka osoba musi potrafić dokonać analizy w jakiej grupie wiekowej najczęściej wybrane osoby odwiedzają stronę internetową lub bloga, jakie mają preferencje i co jest dla nich najbardziej a co najmniej interesujące. W ten sposób można dostosować wygląd strony lub teksty blogowe tak by przyciągały możliwie jak największą grupę odbiorców;
  • Tworzenie video – jest to dodatkowa umiejętność, która niezwykle przydaje się w pracy SM Managera. Video równie często jak i zdjęcia pojawiają się na fanpage lub blogach na Facebook, Instagramie czy innych mediach społecznościowych. Odpowiednie stworzenie długiego lub krótszego filmiku w celu zaprezentowania wybranej osoby lub produktów jest bardzo cenną i cenioną umiejętnością. Pozwala to na dowolne tworzenie bloga lub strony internetowej i przyciąga uwagę większego grona osób.
  • Płatne usługi reklamowe – w tym wypadku są to szeroko rozumiane działania marketingowe, za które SM Manager otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie. Mowa tutaj o wykonaniu np. e-booka, płatnego filmiku promocyjnego czy też innego rodzaju materiałów reklamowych mającego na celu zachęcić możliwie jak największa liczbę nowych odbiorców do skorzystania z tych usług.

Jak widać w ramach obowiązków SM Managera wpisuje się wiele zadań wymagających kreatywności, pomysłowości, działania pod presją czasu, i nierzadko pracy w zespole. Dzięki temu taka osoba ma możliwość ciągłego rozwijania się i udoskonalenia swoich umiejętności.

Praca SM Manager – czy jest to opłacalne?

Pod kątem ilości i złożoności obowiązków praca SM Managera wymaga z pewnością samodyscypliny, punktualności, umiejętności kontaktowania się z klientami i kontrahentami i niekiedy również umiejętności negocjacyjnych. Chcąc wynegocjować odpowiednie wynagrodzenie dla siebie lub swoich pracowników przy jednoczesnym określeniu konkretnych działań SM Manager musi posiadać umiejętności negocjacji warunków współpracy. Jednak pomimo dużej ilości obowiązków zawód SM Managera z pewnością jest opłacalny pod różnymi względami.

Po pierwsze taka praca jest jak najbardziej opłacalna pod względem finansowym. Według różnych badań i informacji umieszczonych na portalach pracy zawód SM Managera pod kątem zarobków jest porównywalny do zawodu programisty IT. W ten sposób taki SM Manager może zarobić od 5 nawet do 40 tysięcy PLN miesięcznie. Co więcej taka osoba stale musi wykazywać się kreatywnością i nowymi pomysłami co jest idealnym rozwiązaniem dla młodych osób poszukujących inspirującej pracy dla siebie. Dodatkowo tego typu praca pozwala na wykonywanie swoich obowiązków z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy mieć komputer oraz dostęp do Internetu aby móc pozyskiwać nowe grupy klientów oraz móc zarabiać pieniądze. Bazując na informacjach przedstawionych powyżej można śmiało stwierdzić, że profesja SM Manager’a jest opłacalna praktycznie dla każdego.